вторник, 13 декември 2016 г.

Е-курс: Портфолио на литературна творба

Портфолио на литературна творба


Въведение/Резюме


Уважаеми ученици и родители, курсът „Портфолио на литературна творба“ включва разработването на  модел на ученическо портфолио в обучението по български език и литература като образователна технология, чрез която могат да бъдат усвоявани, развивани, прилагани и оценявани всички компетентности по български език и литература. Предлаганият модел проследява процеса на обучение и развитие, като активно включва ученика в него. Това е процесуално портфолио, което конструктивно ангажира ученика в усвояването и прилагането  на комуникативноречеви знания, умения и компетентности по български език и литература чрез обучение в дейности и чрез дейности.

 За кого е предназначен курса:


E-курс " Портфолио на литературна творба ” е предназначен за ученици в 9-ти клас на средното училище, които са избрали в два учебни часа седмично да разширяват и надграждат знанията и уменията си по български език и литература на база утвърдената от МОН Учебна програма по български език и литература за IX клас – второ равнище;

 Учебно съдържание на курса:



Създаваният от учениците, насочвани и направлявани от преподавателя, модел на портфолио за включените в учебната програма литературни произведения от античната и средновековната европейска литература включва като задължителни компоненти обобщена и систематизирана самостоятелно информация за:
  • социокултурния контекст на създаване на литературната творба;
  • анализационен прочит (анализ на литературната творба) по примерен алгоритъм,
  • тълкуване и интерпретация на литературната творба – теми, идеи проблеми, съдържащи се и провокирани от нея, в различни рецептивни контексти чрез създаване на авторски ученически материали в жанрове и формати (литературно-интерпретативно съчинение, есе, научно съобщение, доклад, реферат и др.), предвидени за усвояване в учебната програма;
  • създаване и изпълнение на тестове за оценка и самооценка по установени предварително изисквания и критерии;
  • провеждане на интервюта и анкети по актуални и днес въпроси, провокирани от творбата (гледната точка на днешния читател); 
  • различни по вид и характер приложения, създадени и подбрани от ученика – библиографии, статии, съобщения, материали от медии, резюмета, конспекти, филми, клипове, картини и други (Фиг.1).


Фиг.1. Изисквания за обща структура на портфолио на литературна творба.


Портфолиото като образователна технология има дисциплиниращ характер по отношение на педагогическото взаимодействие ученик – учител: ясно поставени цели и задачи; съвместно разработени и приети правила и срокове за създаване на портфолиото; съвместно разработени и приети критерии и показатели за проверяване, оценяване и самооценяване на знания, умения и компетентности; предварително известни учебни задания; предварително известно съдържание на контролни карти и карти за самооценка.

Чрез изпълнението и работата си по проекта ученикът самостоятелно и в екип ще разширява знанията, уменията и компетентностите си по български език и литература, ще задълбочава самостоятелния си опит за анализ, тълкуване и интерпретация на литературна творба, ще формира умения за  използване на литературнокритически текстове и определяне на позиция спрямо изразените в тях идеи, ще формира умения за събиране, анализиране и съпоставяне на литературна информация от различни източници с цел организирането й във вид, подходящ за изпълнението на конкретна учебна  задача (проект), ще развива комуникативните си компетентности.

Курсът дава възможност на обучаемите наред с литературните да развиват и дигиталните си компетентности като изготвят портфолио с всички материали под формата на презентация, уеб сайт или блог.

Курсът завършва с представяне на портфолио на изучавана литературна творба (по избор) и електронен тест.

След завършване на курса учениците ще придобият допълнителни знания, умения и компетенции за:
  • системата, структурата и функционирането на българския език и умения за адекватна употреба на езикови средства с оглед на ситуациите на общуване;  
  • строежа и функционирането на художествената творба и умения за общуването с нея;
  • развитието на художествения процес;
  • жанровата специфика и поетиката на изучените произведения;
  • анализ на художествена творба от гледна точка на различни интерпретаторски подходи;
  • използване на литературнокритически текстове и определяне на позиция спрямо изразените в тях идеи;
  • събиране, анализиране и съпоставяне на литературна информация от различни източници с цел организирането й във вид, подходящ за изпълнението на конкретна учебна  задача (проект);
  • дигитални практико-приложни умения да събира, подрежда, моделира и представя литературно-научна информация под формата на електронно портфолио във вид на презентация в PowerPoint, Web страница или Блог .
 

Цели на курса „Портфолио на литературна творба“:

  • усвояване, прилагане и оценяване на знания, умения и компетентности по български език и литература;
  • развитие на умения за самостоятелно учене, намиране и използване на информация;
  • прилагане на знания, умения и компетентности по БЕЛ и информационни технологии;
  • развитие на ценностната ориентация на учениците

 

 Необходими начални знания на обучаемите:

  • знания за системата, структурата и функционирането на българския език и умения за адекватна употреба на езикови средства с оглед на ситуациите на общуване;
  • знания за строежа и функционирането на художествената творба и умения за общуването с нея;
  • знания за развитието на художествения процес;
  • начални умения за анализ на художествена творба;
  • начални умения за работа с търсещи машини в Интернет;
  • начални умения за работа с презентационна система MS Power Point;
  • начални умения за работа със система за създаване и управление на съдържание в Интернет (weebly.com, wordpress.com, blogger.com).
  
Ръководител на курса: 
Атанас Милев

Няма коментари:

Публикуване на коментар