Портфолио на литературна творба
Въведение/Резюме
Уважаеми ученици и родители, курсът „Портфолио на литературна творба“ включва разработването на модел на ученическо портфолио в обучението по български език и литература като образователна технология, чрез която могат да бъдат усвоявани, развивани, прилагани и оценявани всички компетентности по български език и литература. Предлаганият модел проследява процеса на обучение и развитие, като активно включва ученика в него. Това е процесуално портфолио, което конструктивно ангажира ученика в усвояването и прилагането на комуникативноречеви знания, умения и компетентности по български език и литература чрез обучение в дейности и чрез дейности.
За кого е предназначен курса:
E-курс " Портфолио на литературна творба ” е предназначен за ученици в 9-ти клас на средното училище, които са избрали в два учебни часа седмично да разширяват и надграждат знанията и уменията си по български език и литература на база утвърдената от МОН Учебна програма по български език и литература за IX клас – второ равнище;
Учебно съдържание на курса:
Създаваният от
учениците, насочвани и направлявани от преподавателя, модел на портфолио за
включените в учебната програма литературни произведения от античната и
средновековната европейска литература включва като задължителни компоненти
обобщена и систематизирана самостоятелно информация за:
- социокултурния контекст на създаване на литературната творба;
- анализационен прочит (анализ на литературната творба) по примерен алгоритъм,
- тълкуване и интерпретация на литературната творба – теми, идеи проблеми, съдържащи се и провокирани от нея, в различни рецептивни контексти чрез създаване на авторски ученически материали в жанрове и формати (литературно-интерпретативно съчинение, есе, научно съобщение, доклад, реферат и др.), предвидени за усвояване в учебната програма;
- създаване и изпълнение на тестове за оценка и самооценка по установени предварително изисквания и критерии;
- провеждане на интервюта и анкети по актуални и днес въпроси, провокирани от творбата (гледната точка на днешния читател);
- различни по вид и характер приложения, създадени и подбрани от ученика – библиографии, статии, съобщения, материали от медии, резюмета, конспекти, филми, клипове, картини и други (Фиг.1).
Фиг.1. Изисквания за обща структура на портфолио на литературна творба.
Портфолиото
като образователна технология има дисциплиниращ характер по
отношение на педагогическото взаимодействие ученик – учител: ясно
поставени цели и задачи; съвместно разработени и приети правила и срокове за
създаване на портфолиото; съвместно разработени и приети критерии и показатели
за проверяване, оценяване и самооценяване на знания, умения и компетентности;
предварително известни учебни задания; предварително известно съдържание на
контролни карти и карти за самооценка.
Чрез
изпълнението и работата си по проекта ученикът самостоятелно и в екип
ще разширява знанията, уменията и компетентностите си по български език и
литература, ще задълбочава самостоятелния си опит за анализ, тълкуване и
интерпретация на литературна творба, ще формира умения за използване на
литературнокритически текстове и определяне на позиция спрямо изразените в тях
идеи, ще формира умения за събиране, анализиране и съпоставяне на литературна
информация от различни източници с цел организирането й във вид, подходящ за
изпълнението на конкретна учебна задача (проект), ще развива
комуникативните си компетентности.
Курсът дава
възможност на обучаемите наред с литературните да развиват и дигиталните си
компетентности като изготвят портфолио с всички материали под формата на
презентация, уеб сайт или блог.
Курсът завършва
с представяне на портфолио на изучавана литературна творба (по избор) и
електронен тест.
След завършване
на курса учениците ще придобият допълнителни знания, умения и компетенции за:
- системата, структурата и функционирането на българския език и умения за адекватна употреба на езикови средства с оглед на ситуациите на общуване;
- строежа и функционирането на художествената творба и умения за общуването с нея;
- развитието на художествения процес;
- жанровата специфика и поетиката на изучените произведения;
- анализ на художествена творба от гледна точка на различни интерпретаторски подходи;
- използване на литературнокритически текстове и определяне на позиция спрямо изразените в тях идеи;
- събиране, анализиране и съпоставяне на литературна информация от различни източници с цел организирането й във вид, подходящ за изпълнението на конкретна учебна задача (проект);
- дигитални практико-приложни умения да събира, подрежда, моделира и представя литературно-научна информация под формата на електронно портфолио във вид на презентация в PowerPoint, Web страница или Блог .
Цели на курса „Портфолио на литературна творба“:
- усвояване, прилагане и оценяване на знания, умения и компетентности по български език и литература;
- развитие на умения за самостоятелно учене, намиране и използване на информация;
- прилагане на знания, умения и компетентности по БЕЛ и информационни технологии;
- развитие на ценностната ориентация на учениците
Необходими начални знания на обучаемите:
- знания за системата, структурата и функционирането на българския език и умения за адекватна употреба на езикови средства с оглед на ситуациите на общуване;
- знания за строежа и функционирането на художествената творба и умения за общуването с нея;
- знания за развитието на художествения процес;
- начални умения за анализ на художествена творба;
- начални умения за работа с търсещи машини в Интернет;
- начални умения за работа с презентационна система MS Power Point;
- начални умения за работа със система за създаване и управление на съдържание в Интернет (weebly.com, wordpress.com, blogger.com).
Ръководител на курса:
Атанас Милев
Няма коментари:
Публикуване на коментар