четвъртък, 15 декември 2016 г.


ПЕДАГОГИЧЕСКИЯТ БЛОГ – НОВО ИЗМЕРЕНИЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ФРЕНСКИ ЕЗИК В 8. КЛАС С ИНТЕНЗИВНО ИЗУЧАВАНЕ

Ели Дечева,

ФЕГ „Антоан дьо Сент-Екзюпери“, Пловдив



Използването в образованието на технологиите за информация и комуникация е предизвикателство, пред което е изправено училището днес. И това предизвикателство ежедневно става все по-голямо с инвазията в съвременния живот на все по-нови, по-усъвършенствани и по-достъпни технологии. По-забележима става и пропастта между социалната действителност и обучителната среда. И ако доскоро пресечната точка на образование и нови технологии се материализираше само в търсенето и намирането на информация, то все по-често използваме технологиите и за комуникация между различните субекти в образователно-възпитателния процес. Без никакво усилие откриваме по-функционални училищни сайтове, по-усъвършенствани електронни дневници, множество фейсбук групи на класове, но все уеб базирани инструменти, отнасящи се по-скоро до реклама и информация, а не до обучение. В замяна на това педагогическият блог има основно обучителни цели, но все още се среща рядко в българското училище.

За включване в обучителния процес на технологии за информация и комуникация се говори и в редица нормативни документи. Две от специфичните цели например на Лисабонската стратегия за развитие в образованието се отнасят до езиковото обучение и прилагането на ИКТ в преподаването и ученето. Обединяващо звено между тези два акцента за развитие може да бъде прилагането на педагогически блог, специално създаден за дадена общност от обучавани с конкретни педагогически цели, за точно определено учебно съдържание.

В доклада се представя педагогическо изследване, чиято цел се състоеше в създаване на нова технология за развитие на рецептивните и продуктивните умения на ученици от 8. клас (интензивна подготовка) чрез съчетаване на дистанционна форма (педагогически блог) и класно-урочна форма на преподаване и в проверка на нейната ефективност в училищната практика.

Необходимо беше да се установи основателността на следната педагогическа хипотеза:

  • Ако се приложи технологията за използване на педагогически блог в процеса на обучение, ще се повиши ефективността на учебно-възпитателната работа на експерименталната група ученици, като заедно с това ще спомогне за поддържане на мотивацията за изучаване на френски език и ще се улесни самият процес на учене на чуждия език.

Реализацията на гореописаната цел наложи изпълнението на няколко задачи:

  • Проучване на концепцията на блога като Web 2.0 базиран инструмент;
  • Проучване на теоретичната обосновка на проблема, изучаване и обобщаване на характеристиките на педагогическия блог, неговите предимства и недостатъци;
  • Създаване на технология за реализиране на педагогическото изследване, като стъпките за провеждането му бъдат съобразявани със спецификата на конкретните ученици;
  • Изготвяне на инструментариум (нестандартизирани дидактикометрични тестове и анкетни карти за учениците, участващи в педагогическия експеримент, и техните родители);
  • Провеждане на разговори с ученици и родители за установяване на нагласите и отношението им към педагогическия блог и за създаване на положителна мотивация у участващите в изследването ученици;
  • Осъществяване на констатиращо изследване – тест, установяващ началното ниво на рецептивните и продуктивните умения на учениците, изучаващи френски език в 8. клас, интензивно обучение;
  • Провеждане на обучаващ експеримент;
  • Осъществяване на контролен етап – на тест, установяващ изходното ниво на рецептивните и продуктивните умения на учениците, изучаващи френски език в 8. клас, интензивно обучение;
  • Анализиране на събраните резултати, като се съпоставят резултатите на експерименталната и тези на контролната група, с цел да се установи ефективността на иновационното изследване.


Обект на педагогическото изследване беше процесът на обучение по френски език в 8. клас (интензивна подготовка) по отношение на развиване на рецептивните и продуктивните умения.

Предмет на изследването беше новата технология за едногодишна системна работа с педагогически блог, като се целеше установяване на степента на владеене на компетентностите „четене с разбиране“, „съставяне на писмен текст“ и на граматично-лексикалните умения на учениците.

Обхват на изследването: две групи ученици – експериментална и контролна. Всяка от групите се обучаваше в една и съща образователна степен и обучението се осъществяваше по една и съща учебна система, като с всяка от тях работеше различен преподавател. Експерименталната група освен традиционната класно-урочна форма на преподаване беше обучавана и в дистанционна форма – педагогически блог. Обучението на контролната група се извършваше чрез традиционни методи, без прилагане на допълнителни иновационни техники.

За целите на педагогическото изследване бяха използвани следните методи:

1.      Теоретичен анализ на литературни източници по изучавания проблем;
2.     Педагогически експеримент;
3.     Наблюдение;
4.     Тестиране на учениците от експерименталната и контролната група;
5.     Анкетиране на учениците от експерименталната група и на техните родители;
6.     Статистически методи за установяване на статистическата основателност на педагогическата хипотеза.


Накратко за ползите от прилагането на педагогически блог в процеса на обучение. Заложените в учебната програма по френски език (интензивна подготовка) цели на обучението може да бъдат реализирани по-успешно с педагогически блог като съпътстващо учебния процес средство. Налага се неизбежно уточнението, че основната цел, която си поставя работата с блог, е напълно идентична с целта, формулирана в учебната програма, а именно „придобиване на езикови познания и комуникативна компетентност, изграждане на умения за самостоятелна работа и в сътрудничество, развитие на критическо мислене, творчески дух, развитие на интеркултурно сътрудничество, развиване на толерантност и формиране на гражданска позиция“[1]. Допълващо присъствената форма на обучение, използването на педагогически блог е насочено основно към интелектуалното и емоционалното развитие на ученика, като способства впоследствие за пълноценната му изява и подготовка за реализация.

Друг важен акцент за полезността на педагогическия блог е свързан с ролята на учителя като модератор на съдържанието, публикувано в блога. Създавайки съдържание и вмъквайки хипертекстови връзки, учителят гарантира научния аспект на предоставяната информация, старае се да подбира онлайн материали, написани на достъпен език, съобразен с нивото на владеене на езика от учениците. Не е за пренебрегване и фактът, че учебното съдържание може да бъде в значителна степен онагледявано чрез публикации в блога, което да спомогне за създаване на по-трайни знания, поради възможността да бъде преразглеждано от ученика неограничен брой пъти, независимо от мястото – дори и когато е на път – и времето, особено при широкото разпространение на смартфоните. Освен това е важно да се сподели, че традиционната липса на достатъчен брой часове за упражнения, както и на мултимедийни кабинети с непрекъснат интернет в училищата, създава пречка за честото и пълноценно интегриране на подобни средства и упражнения, особено такива с игрови елемент, каквито може да бъдат намерени в интернет пространството и които привличат и задържат по-дълготрайно интереса на учениците. В този случай педагогическият блог се явява отлично средство за преодоляване на недостатъците на образователната система и се превръща в медиатор между традиционните методи и средства за придобиване на знания и техниките, които съвременните тийнейджъри използват ежедневно.

След провеждането на педагогическия експеримент и анализирането на резултатите се наложиха няколко извода:

  • Целогодишната систематична и целенасочена работа с педагогически блог в допълнение на класно-урочната форма на преподаване допринася за повишаване на успеваемостта на учениците, като увеличението на успеха на експерименталната група спрямо този на контролнатагрупа е статистически значимо.
  • Работата с педагогическия блог Apprendre le français en s’amusant допълва ефикасно образователно-възпитателния процес, като едновременно с това улеснява и разнообразява обучението по френски език в 8. клас с интензивно обучение.
  • Използването на педагогически блог в процеса на обучение спомага, ако не да се повиши мотивацията за изучаване на френски език, то поне тя да не спадне в хода на учебната година. Неоспорим факт е, че мотивацията е индивидуален процес, нейната поява и развитието ѝ зависят от множество фактори вътре и извън отделното лице и много трудно една технология може сама по себе си да мотивира допълнително.
  • Използването на педагогическия блог Apprendre le français en s’amusant създава условия за по-добра комуникация ученик – учител и позволява на обучаващите се да тренират уменията си и допълват знанията си по всяко време, на всяко място, бързо и лесно да преговарят неограничен брой пъти вече изучен учебен материал, както и да бъдат активни потребители на блога, поради възможността за редакция на коментари и запитвания.
  • Идеята за създаване на педагогически блог е иновативна и се харесва на учениците и техните родители и след едногодишна работа с този уеб базиран инструмент те желаят тази практика да продължи.

Представеното в настоящия доклад педагогическо изследване показа, че педагогическият блог, който прави своите първи стъпки в българския образователен контекст, има огромния потенциал да придаде ново измерение на процеса на учене и самоусъвършенстване, като помага на ученика да открие знанието вътре в себе си, да го пречупи през собствената си призма, да го тренира по своя воля и независимо от времето и мястото, на което се намира.

В крайна сметка педагогическият блог е вид виртуална класна стая, без спиращите дъха дневници, отметки за присъствие и отсъствие, помагащи или пречещи съученици или климатични условия. Знанието е във всеки един от нас, във всеки един ученик, във всеки един постинг. Остава само да бъде потърсено, открито и прието. Ние, учителите, сме в състояние да помогнем на учениците си да се научат да откриват знанието навсякъде около себе си, да си служат с него, съобразно с потребностите си и в съответствие със ситуацията, за да бъдат успешни, да творят и да побеждават.

Педагогическият блог за мен придава необичаен „привкус“ на ученето, докосва много тънки струни в ученическата душа, създава особено чувство на съпричастност в едно общо дело, на съприкосновение и екипност между съученици или между ученици и учител, каквито класно-урочната форма рядко успява да създаде, прави учителя достъпен само на едно кликване. А това вече е истинска промяна...






[1] Учебна програма по френски език за осми клас интензивно изучаване <http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/top_menu/general/educational_programs/8klas/french_int_8kl.pdf>

1 коментар: