ПЕДАГОГИЧЕСКИЯТ БЛОГ – НОВО ИЗМЕРЕНИЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ФРЕНСКИ ЕЗИК В 8. КЛАС С ИНТЕНЗИВНО ИЗУЧАВАНЕ
Ели Дечева,
ФЕГ „Антоан дьо Сент-Екзюпери“, Пловдив
Използването в образованието на технологиите
за информация и комуникация е предизвикателство, пред което е изправено
училището днес. И това предизвикателство ежедневно става все по-голямо с инвазията в съвременния
живот на все по-нови, по-усъвършенствани и по-достъпни технологии. По-забележима става и пропастта между
социалната действителност и обучителната среда. И ако доскоро пресечната точка
на образование и нови технологии се материализираше само в търсенето и
намирането на информация, то все по-често използваме технологиите и за комуникация между различните субекти в образователно-възпитателния процес.
Без никакво усилие откриваме по-функционални училищни сайтове,
по-усъвършенствани електронни дневници, множество фейсбук групи на класове, но все уеб базирани
инструменти, отнасящи се по-скоро до реклама и информация, а не до обучение. В замяна на това педагогическият блог има
основно обучителни цели, но все още се среща рядко в българското училище.
За включване в обучителния процес на
технологии за информация и комуникация се говори и в редица нормативни
документи. Две от специфичните цели например на Лисабонската стратегия за развитие в
образованието се отнасят до езиковото обучение и прилагането на ИКТ в преподаването и
ученето. Обединяващо звено между тези два акцента за развитие може да бъде прилагането на педагогически блог, специално създаден за дадена
общност от обучавани с конкретни педагогически цели, за точно
определено учебно съдържание.
В доклада се представя педагогическо
изследване, чиято цел се състоеше в създаване на нова технология за развитие на рецептивните и
продуктивните умения на ученици от 8. клас (интензивна подготовка) чрез
съчетаване на дистанционна форма (педагогически блог) и класно-урочна форма на
преподаване и в проверка на нейната ефективност в училищната практика.
Необходимо беше да се установи основателността на следната педагогическа
хипотеза:
- Ако се приложи технологията за използване на педагогически блог в процеса на обучение, ще се повиши ефективността на учебно-възпитателната работа на експерименталната група ученици, като заедно с това ще спомогне за поддържане на мотивацията за изучаване на френски език и ще се улесни самият процес на учене на чуждия език.
Реализацията на гореописаната цел наложи изпълнението на няколко задачи:
- Проучване на концепцията на блога като Web 2.0 базиран инструмент;
- Проучване на теоретичната обосновка на проблема, изучаване и обобщаване на характеристиките на педагогическия блог, неговите предимства и недостатъци;
- Създаване на технология за реализиране на педагогическото изследване, като стъпките за провеждането му бъдат съобразявани със спецификата на конкретните ученици;
- Изготвяне на инструментариум (нестандартизирани дидактикометрични тестове и анкетни карти за учениците, участващи в педагогическия експеримент, и техните родители);
- Провеждане на разговори с ученици и родители за установяване на нагласите и отношението им към педагогическия блог и за създаване на положителна мотивация у участващите в изследването ученици;
- Осъществяване на констатиращо изследване – тест, установяващ началното ниво на рецептивните и продуктивните умения на учениците, изучаващи френски език в 8. клас, интензивно обучение;
- Провеждане на обучаващ експеримент;
- Осъществяване на контролен етап – на тест, установяващ изходното ниво на рецептивните и продуктивните умения на учениците, изучаващи френски език в 8. клас, интензивно обучение;
- Анализиране на събраните резултати, като се съпоставят резултатите на експерименталната и тези на контролната група, с цел да се установи ефективността на иновационното изследване.
Обект на педагогическото изследване беше процесът
на обучение по френски език в 8.
клас (интензивна подготовка) по отношение на развиване на рецептивните и продуктивните умения.
Предмет на изследването беше новата технология за едногодишна
системна работа с педагогически блог, като се целеше установяване на степента на владеене на компетентностите „четене с
разбиране“, „съставяне на писмен текст“ и на граматично-лексикалните умения на учениците.
Обхват на изследването: две групи
ученици – експериментална и контролна. Всяка от групите се обучаваше
в една и съща образователна степен и обучението се
осъществяваше по една и съща учебна система, като с всяка от тях работеше различен преподавател. Експерименталната група освен
традиционната класно-урочна форма на преподаване беше обучавана и в дистанционна
форма – педагогически блог. Обучението на контролната група се извършваше чрез традиционни методи, без прилагане на допълнителни иновационни
техники.
За целите на педагогическото изследване бяха
използвани следните
методи:
1. Теоретичен анализ на литературни източници по изучавания проблем;
2. Педагогически експеримент;
3. Наблюдение;
4. Тестиране на учениците от експерименталната и контролната група;
5. Анкетиране на учениците от експерименталната група и на техните родители;
6. Статистически методи за установяване на статистическата основателност на педагогическата хипотеза.
Накратко за ползите от
прилагането на педагогически блог в
процеса на обучение.
Заложените в учебната програма по френски език (интензивна подготовка) цели на
обучението може да бъдат реализирани по-успешно с педагогически блог като
съпътстващо учебния процес средство. Налага се неизбежно уточнението, че
основната цел, която си поставя работата с блог, е напълно идентична с целта, формулирана в учебната
програма, а именно „придобиване на езикови познания и комуникативна компетентност, изграждане на умения за самостоятелна работа и в сътрудничество,
развитие на критическо мислене, творчески дух, развитие на интеркултурно сътрудничество, развиване на толерантност
и формиране на гражданска позиция“[1].
Допълващо присъствената форма на обучение, използването на педагогически блог е насочено основно към интелектуалното и емоционалното развитие
на ученика, като способства впоследствие за пълноценната му изява и подготовка за реализация.
Друг важен акцент за полезността на педагогическия
блог е свързан с ролята на учителя като модератор на
съдържанието, публикувано в блога. Създавайки съдържание и
вмъквайки хипертекстови връзки, учителят гарантира научния аспект на предоставяната информация,
старае се да подбира онлайн материали, написани на достъпен език, съобразен с нивото на владеене на езика от учениците. Не е за пренебрегване и
фактът, че учебното съдържание може да бъде в значителна степен онагледявано
чрез публикации в блога, което да спомогне за създаване на по-трайни знания, поради възможността да бъде преразглеждано от ученика неограничен брой
пъти, независимо от мястото – дори и когато е на път – и времето, особено при
широкото разпространение на смартфоните. Освен това е важно да се сподели, че
традиционната липса на достатъчен
брой часове за упражнения, както и на мултимедийни кабинети с непрекъснат интернет в училищата,
създава пречка за честото и пълноценно интегриране на подобни
средства и упражнения, особено такива с игрови елемент, каквито може да бъдат
намерени в интернет пространството и които привличат и задържат по-дълготрайно
интереса на учениците. В този случай педагогическият блог се явява отлично
средство за преодоляване на недостатъците на образователната система и се
превръща в медиатор между традиционните методи и средства за придобиване на
знания и техниките, които съвременните тийнейджъри използват ежедневно.
След
провеждането на педагогическия експеримент и анализирането на резултатите се
наложиха няколко
извода:
- Целогодишната систематична и целенасочена работа с педагогически блог в допълнение на класно-урочната форма на преподаване допринася за повишаване на успеваемостта на учениците, като увеличението на успеха на експерименталната група спрямо този на контролнатагрупа е статистически значимо.
- Работата с педагогическия блог Apprendre le français en s’amusant допълва ефикасно образователно-възпитателния процес, като едновременно с това улеснява и разнообразява обучението по френски език в 8. клас с интензивно обучение.
- Използването на педагогически блог в процеса на обучение спомага, ако не да се повиши мотивацията за изучаване на френски език, то поне тя да не спадне в хода на учебната година. Неоспорим факт е, че мотивацията е индивидуален процес, нейната поява и развитието ѝ зависят от множество фактори вътре и извън отделното лице и много трудно една технология може сама по себе си да мотивира допълнително.
- Използването на педагогическия блог Apprendre le français en s’amusant създава условия за по-добра комуникация ученик – учител и позволява на обучаващите се да тренират уменията си и допълват знанията си по всяко време, на всяко място, бързо и лесно да преговарят неограничен брой пъти вече изучен учебен материал, както и да бъдат активни потребители на блога, поради възможността за редакция на коментари и запитвания.
- Идеята за създаване на педагогически блог е иновативна и се харесва на учениците и техните родители и след едногодишна работа с този уеб базиран инструмент те желаят тази практика да продължи.
Представеното
в настоящия доклад педагогическо изследване показа, че педагогическият блог,
който прави своите първи стъпки в българския образователен контекст, има
огромния потенциал да придаде ново измерение на процеса на учене и
самоусъвършенстване, като помага на ученика да открие знанието вътре в себе си,
да го пречупи през собствената си призма, да го тренира по своя воля и
независимо от времето и мястото, на което се намира.
В крайна сметка педагогическият блог е вид
виртуална класна стая, без спиращите дъха дневници, отметки за присъствие и
отсъствие, помагащи или пречещи съученици или климатични условия. Знанието е във всеки един от нас, във всеки един ученик, във всеки един
постинг. Остава само да бъде потърсено, открито и прието. Ние, учителите, сме в
състояние да помогнем на учениците си да се научат да откриват знанието навсякъде около себе си, да
си служат с него, съобразно с потребностите си и
в съответствие със ситуацията, за да бъдат успешни, да творят и да побеждават.
Педагогическият блог за мен придава необичаен
„привкус“ на ученето, докосва много тънки струни в ученическата душа, създава особено чувство на съпричастност в едно общо дело, на
съприкосновение и екипност между съученици или между ученици и учител, каквито
класно-урочната форма рядко успява да създаде, прави учителя достъпен само на
едно кликване. А това вече е истинска промяна...
[1] Учебна
програма по френски език за осми клас интензивно изучаване <http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/top_menu/general/educational_programs/8klas/french_int_8kl.pdf>
Интересна тема.
ОтговорИзтриване